Rabu, 14 September 2016

KEPENTINGAN DAN SUMBANGAN INDUSTRI PELANCONGAN MALAYSIA TERHADAP PEMBANGUNAN EKONOMI NEGARA

         Industri pelancongan ini mempunyai kepentingan tersendiri dan telah menyumbang pelbagai aspek dalam negara terutamanya terhadap pembangunan ekonomi negara. Industri pelancongan di negara ini banyak membantu dalam pertumbuhan ekonomi negara dengan berbagai langkah dalam memastikan negara Malaysia di kenali di seluruh dunia.

Pada tahun 2015, kementerian pelancongan telah mensasarkan kehadiran pelancong seramai 29.4 juta orang ke Malaysia sempena penganjuran MyFest2015. Pelaksanaan MyFest 2015 telah diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia di dalam ucapan Bajet 2015. Kempen ini disasarkan untuk terus meningkatkan industri pelancongan negara dan mengekalkan Malaysia sebagai destinasi utama pilihan pelancong. Sasaran ketibaan pelancong bagi MyFest 2015 ialah seramai 29.4 juta orang dengan sasaran pendapatan sebanyak RM89 bilion.

            Menurut kata Perdana menteri, Datu Seri Najib Razak, melalui berita harian online, yang di petik dari blog NajibRazak.com menyatakan bahawa Industri pelancongan telah memberi sumbangan yang ketara kepada ekonomi Negara sejak pengenalan Program Transformasi Negara (NTP), Menurut beliau, sektor pelancongan Negara kini menjadi penyumbang keenam terbesar kepada ekonomi Negara dengan sumbangan berjumlah RM161 bilion atau 14.9 peratus keluaran Dalam Negara Kasar pada tahun 2014.

            Sejak pengenalan NTP, Industri pelancongan telah memainkan peranan dalam membuka peluang baharu untuk rakyat Malaysia menjalankan aktiviti pelancongan atas dasar pertolongan kementerian pelancongan dan kebudayaan mempromosikan kempen –kempen di luar negara. Kempen yang telah di lancarkan adalah satu lonjakan kepada Negara ini untuk memperkenalkan keunikan, keharmonian dan kepelbagaian kita sebagai negara contoh dan sebuah negara Islam yang progresif dan sederhana.
           
Dengan peningkatan dari tahun ke tahun pelancong ke Malaysia, ia dapat meningkatkan ekonomi negara dari segi pengaliran wang asing masuk ke negara di mana pelancong dari luar negara akan menukar mata wang negara mereka kepada mata wang Ringgit Malaysia untuk berbelanja di Malaysia. Manakala mata wang asing tersebut akan Mewujudkan perdagangan antarabangsa Hal ini kerana perdagangan antarabangsa hanya berlaku sekiranya wujudnya permintaan dan penawaran dalam mata wang asing.

Para pelancong semestinya memerlukan keperluan asas seperti tempat penginapan, makanan dan minuman. Pelancong asing diberi pilihan untuk menginap di hotel bertaraf lima bintang, resort atau menginap secara pakej seperti ”Eco-Tuorism” yang membolehkan pelancong asing menginap di rumah kampung dan mempelajari cara hidup masyarakat termasuk cara berpakaian, makanan tradisional dan sebagainya. Seperti mana yang dilihat, di Malaysia telah banyak pusat penginapan yang menjadi tumpuan pelancong dari dalam negara mahupun luar negara ia merupakan satu peluang kepada masyarakat tempatan menceburi bidang perniagaan.

 Pada tahun 2010, seramai 2,998 orang telah dilatih dan diberi lesen untuk mengendali penginapan homestay di seluruh negara. Selain itu, kerajaan telah mempromosikan pakej pelancongan komuniti orang asli telah membuka peluang pekerjaan kepada orang asli menjadi pemandu bot dan pemandu pelancong alam semulajadi (Laporan ekonomi 2010/2011) Hal ini secara tidak langsung mencapai sasaran kerajaan dalam Dasar Ekonomi Baru(DEB).

            Industri pelancongan turut menyumbang memajukan bidang perniagaan di malaysia. Para pelancong akan memerlukan tempat penginapan, makanan dan minuman, perkhidmatan dan pengankutan, juru pandu pelancong dan perkhidmatan lain-lain. Untuk memenuhi keperluan para pelancong masyarakat dalam negara ini telah membuka minda meraka dengan menjalankan perniagaan seperti membuka perhotelan, perkidmatan pelancongan dan membuka perniagaan makanan.

            Kemajuan bidang perniagaan menerusi industri pelancongan ini secara tidak langsung turut menyumbang kepada peningkatan jumlah peluang pekerjaan kerana industri ini memerlukan ramai pekerja untuk memberikan keseimbganan terhadap jumlah pelancong yang datang. Antara pekerjaan yang turut meningkat ialah pekerja hotel, pemandu pelancong,kedai cenderamata dan kraftangan. Dengan berkembangnya industri pelancongan ini jumlah pengangguran semakin berkurang. Selain itu, dengan adanya peluang pekerjaan menerusi sektor pelancongan  ini  masalah sosial juga dapat di atasi.

            Seterusnya industri pelancongan juga turut menyumbang kepada Negara dengan memperkenalkan Malaysia melalui sejarah negara kepada pelancong luar. Hasil peninggalan sejarah seperti monumen A Farmosa dan Muzium Negara turut menggamit kenangan yang memberi seribu nostalgia dan memberikan inspirasi kepada pakar seni bina tentang seni bina yang terdahulu. Hal ini, turut memberikan ilmu pengetahuan terhadap pelancong asing dan tempatan tentang sejarah di Malaysia. Selain itu, lepelbagaian budaya dan etnik di negara ini turut memberi peluang kepada pelancong dari luar dan dalam negara mengenali budaya masyarakat dalam negara ini, sekali gus turut mewujudkan perpaduan antara kaum dan etnik  ketika melawat kaum lain. Hal ini juga memberikan inspirasi kepada pelancong yang datang dari negara yang tidak mempunyai kebebasan bersuara dalam negara mereka dengan melihat keharmonian dan perpaduan kaum di negara ini.

            Selain Itu, Industri pelancongan juga turut menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara dengan adanya sektor perhubungan dan pengangkutan. Negara kita mempunyai beberapa syarikat penerbangan yang turut mempromosikan pelancongan di negara ini. Syarikat penerbangan ini turut mengeratkan kesefahaman dan hubungan diplomatik di peringkat antarabangsa. Dengan peningkatan jumlah pelancong ke negara ini, kesefahaman dan hubungan diplomatik dapat di eratkan antara negara serantau.

1 ulasan:

  1. Gambling Company ᐈ Company Information and Employee Reviews
    Gambling Company Overview Gambling Company งานออนไลน์ Profile · Overview · Hospitality · Internet · choegocasino Gaming 바카라사이트 · Customer Service · Sales · Sales · Media · Customer Service.

    BalasPadam